Mit tegyen, ha közlekedési baleset éri külföldön?

 Egy új vagy egy megbízhatóan működő, teljesen felújított fék nagyban hozzájárul a járművezetés biztonságához és nyugodtságához. Csak azt ne feledjük el, hogy a tökéletes technika soha nem pótolja a járművet vezető ember felkészültségét és odafigyelését. A közlekedési balesetek döntő többsége nem a jármű, hanem az ember hibájából következik be. Néhány jó tanács, hogy mit tegyünk, ha minden óvintézkedés ellenére bajba kerülünk, balesetet szenvedünk külföldön!

A németországi lerakó felé közeledő magyar fuvarozó számára az a nap is hasonlóan kezdődött, mint a többi. Kezdő volt még, de élvezte a vezetést a hegyek között. A jármű kezdetben tökéletesen működött a keze alatt, de amikor a nagyobb lejtőkhöz ért, már sejtette, hogy valami nincs teljesen rendben. A fékek nem igazán úgy fogtak, ahogyan kellett volna. A végzetes lejtőn közlekedve aztán feltűnt, hogy a szemből jövők integetnek neki. Füstöt láttak a kerekek körül, azt próbálták jelezni a pilótának. Hiába vette a vészjelzéseket az egyre gyorsuló szerelvényt azonban már nem tudta megállítani.

Egy, a lejtő alján lévő kanyarban jött rá, hogy nagyon nagy a baj. A fékhatás a felizzó betétek miatt egyik pillanatról a másikra megszűnt. A jármű irányíthatatlanná vált, s az acéltekercseket szállító, dugig rakott pótkocsi nekifarolt a rézsűnek és a rakomány nagy része a családiházas övezet kertjébe csapódott. A kanyarból kiérve a gépkocsivezető megpróbálta egyenesbe hozni a kamiont, azonban ez nem sikerült és a bal oldali útszélen álló családi házzal egybeépített garázsba rohant. A fiatal sofőr nem élte túl a balesetet. A tank megrepedt, a kifolyt üzemanyag kigyulladt, a sérült sofőrnek esélye sem volt elhagyni a kabint.

Mindenki biztos volt benne, hogy fékhiba történt. Pedig nem az volt. A részletes vizsgálatok bebizonyították, hogy a gyakorlatlan sofőr tapasztalatlansága vezetett a tragédiához.

Szakértői vizsgálat derítette ki az igazságot

A magyar szakértői vizsgálatok felgöngyölítették a jármű utolsó heteinek a történetét. A gépjárművet a végzetes út előtt készítették fel műszaki vizsgára, a fékek teljesen jó állapotban voltak.

A problémát a hibás vezetési technika okozta. A kezdő sofőr úgy tolta végig a szerelvényt 3 ezer kilométeren, hogy a lejtőkön csak az üzemi féket használta. A motort végig olyan alacsony fordulatszámon működtette, ami mellett nem hatékony a vontatóba gyárilag beépített erősített kipufogófék. A jármű így a kipufogófék használatának hiányában végig az üzemi fékkel dolgozott, amely azonban nem bírt ki ekkora igénybevételt. Ezzel, a már alaposan elhasznált légfékkel vágott neki a számára utolsónak bizonyult, 10 százalékos lejtőnek is a hegyek között. A túlterhelt légfékkel a folyamatos fékezés megtette a hatását: elkoptak a fékbetétek, túlhevült az egész fékrendszer. A végzetes kanyar előtt a fék már alig fogott. Aki látta, azt mondta róla, hogy füstbe burkolózott és egyre gyorsulva csapódott be az épületbe.

Ha egy jármű balesetet szenved külföldön, a tulajdonos vállalkozó számára létfontosságú egy ilyen alapos szakértői vizsgálat elvégzése. A fenti esetben a szakértők által utólag megállapított fékhiba örökre megbélyegezheti a vállalkozót. Nehezen hárítható el az a gyanú, hogy az üzemeltető hibás fékkel küldte külföldre a tapasztalatlan sofőrt.

Egy közlekedési baleset bekövetkezése után azonnal figyelembe kell venni a kárrendezés szempontjait.

Egy közlekedési baleset bekövetkezése után azonnal figyelembe kell venni a kárrendezés szempontjait. 

Mi a teendő, ha baleset ér külföldön?

Ha személyi sérüléssel is járó baleset történik külföldön, akkor az első lépés mindig a sérültek ellátása, biztonságba helyezése. Még kisebb személyi sérülés esetén is mindig, azonnal kérjen rendőri intézkedést! Ami ma egy enyhe fejfájásnak tűnik, az egy komoly agyrázkódás is lehet. Ha a panaszokat nem rögzíti azonnal jegyzőkönyv, akkor a későbbiek során már sokkal nehezebb lesz bizonyítani, hogy az esetleg maradandó sérülés a balesettel összefüggésben történt.

Kérjen rendőri intézkedést

Lehetőség szerint a kisebb súlyú, személyi sérüléssel nem járó balesetek esetén is kérjen rendőri helyszínelést. A rendőrság rögzíti a baleset körülményeit, jegyzőkönyvet vesz fel, melynek a hitelességében a biztosítók sem fognak később kételkedni.

Fontos, hogy se a rendőri jegyzőkönyvet, se más papírt ne írjon alá, ha nem érti, ami benne olvasható! Erre muszáj határozottan felhívni a járművezetők figyelmét. Baleset után riadtan, zaklatottan, a szavakat nem értve, idegen nyelven aláírnak valamit, aminek a súlya csak később derül ki. Például elismerik a baleset okozását, s ez a kicsikart aláírás a későbbiekben lehetetlenné tesz bármiféle kártérítést. A fuvarozó kára több tízmillió forint is lehet egy óvatlanul tett aláírás miatt.

Ha nem kér rendőri intézkedést, akkor törekedjen arra, hogy a baleset minden apró körülménye részletesen rögzíthető legyen. Fontos, hogy a baleset résztvevői a baleseti bejelentőt a kitöltési utasítás szerint pontosan töltsék ki. Készüljenek fényképek a sérült autókról, a baleset helyszínéről. A fotókat úgy készítse el, hogy azokon valamennyi rendszám jól látható legyen. Ne csak a vontató rendszáma, hanem a pótkocsiké is legyen megörökítve. (A baleseti helyszíni tennivalókról ebben a cikkben olvashat részletesen.)

Mindent le kell fényképezni

Kisebb súlyú ütközés esetén is érdemes teljes képet adni a fotókon a sérült járművekről. Ha pontosan rögzítjük a sérült helyeket, akkor nem fordulhat elő, hogy a későbbi biztosítási ügyintézés során olyan sérüléseket is feltüntetnek majd, melyek a helyszínen még nem is látszottak. Sokakkal előfordult már, hogy ők csak egy tükör letöréséről tudtak, de a károsult a biztosítónak már olyan listát nyújtott be, mintha a magyar kamion a fél kabint levitte volna a koccanás során.

Ha nincs rendőri intézkedés, akkor nélkülözhetetlen a Baleseti Bejelentőlap kitöltése. Ez a nálunk is megszokott kék-sárga bejelentőlap Európa valamennyi országában ismert és pontosan ugyanígy néz ki. Külföldi baleset esetén akár kettő is kitölthető: a magyar járművezető a magyar űrlapot használja fel, a külföldi az ő anyanyelve szerintit. Mindketten mindkettőt aláírják. Az egyes rovatok megegyeznek a különböző nyelvű változatokban.

Már a helyszínen gondolni kell a kárrendezésre

Egy közlekedési baleset bekövetkezése után azonnal figyelembe kell venni a kárrendezés szempontjait. Ez nem buzgóság, egyáltalán nem túlzó anyagiasság. A baleset helyszínén, a rendőri intézkedés közben, vagy a baleseti bejelentő nyomtatvány kitöltése közben minden szónak, minden kijelentésnek súlya van. Ha a sofőr ott aláírásával elismeri a felelősségét, akkor munkaadója nem kap egy cent kártérítést sem az összetört járműért. Tízmilliók foroghatnak kockán.

Ha magyar fuvarozót külföldön baleset ér, javasoljuk, hogy azonnal vegye fel a kapcsolatot egy nemzetközi kárrendezésre szakosodott tanácsadóval. Ne utólag, itthonról keresse, hanem rögtön a helyszínről, ahogy lehetősége van telefonálni! A késlekedésnek komoly tétje lehet. A haladéktalanul intézkedő kárrendező azonnal lépéseket tud tenni például a rendőrségi jegyzőkönyv megszerzésével kapcsolatban, vagy szükség esetén jogi segítséget tud szerezni a bajba kerülő járművezetőnek.

Ne a magyar biztosítónál kezdjük a kárrendezést!

Kényelmes megoldásnak tűnik, hogy a külföldön történt baleset kárrendezését itthon, magyar biztosítóval is intézhetjük, de ettől a megoldástól óva intünk mindenkit! A magyar biztosító ebben az esetben nem a mi oldalunkon áll. Ők a külföldi biztosító megbízottjaként szerepelnek a kárrendezésben. Sajnos, a tapasztalatok igen gyakran azt mutatják, hogy ilyen esetben a magyar ügyfél a nyugaton elérhető kártérítésnek csak a töredékére számíthat. Ha ugyanezt az eljárást külföldön, a baleset színhelye szerinti országban indítja el, háromszoros-négyszeres kártérítési összegekre is számíthat.

A külföldi biztosítási ügyintézés nem jelent problémát, ha külföldi kárrendezésben szakértő tanácsadóval dolgozik együtt. Kattintson ide és vegye fel irodánkkal már most a kapcsolatot, hogy amikor bajba kerül, szakértő segítség álljon Ön és járművezetői mellett!


Komment hozzáadása

A komment-eket publikálás előtt moderátoraink átnézik

Logók és védjegyhasználat, járműgyártói cikkszámok

Az oldalunkon található járműgyártói és elsőbeépítési cikkszámok kizárólag beazonosítási célokat szolgálnak.

A jelképes “K” betű, a KNORR és a KNORR-BREMSE feliratok, valamint a logó a Knorr-Bremse AG bejegyzett védjegyei.

A WABCO felirat és a logó a WABCO Fahrzeugsysteme Gmbh bejegyzett védjegyei.

Együttműködő partnerünk: KamionKartell.hu

UTÓLAGOS VISSZATÉRÍTÉS 1997 ÉS 2011 KÖZÖTT VÁSÁROLT ÚJ VAGY HASZNÁLT TEHERAUTÓK* VÉTELÁRÁBÓL

Kockázat- és költségmentes, sikerdíjas konstrukcióban. (* 6 tonna hasznos teherbírás feletti Daimler, Iveco, DAF, MAN, Volvo/Renault, Scania)'